جاذبه های تاریخی مراغه ؛ دومین شهر عظیم آذربایجان شرقی، عکس

به گزارش مجله هدیه، این شهر دیدنی به علت واقع شدن در مجاورت رودخانه صوفی چای و دامنه جنوبی کوه سهند، از تابستان های معتدل و زمستان های سردی برخوردار است.

جاذبه های تاریخی مراغه ؛ دومین شهر عظیم آذربایجان شرقی، عکس

مراغه پس از تبریز دومین شهر عظیم و مهم استان آذربایجان شرقی است که دارای فرهنگ غنی، بافتی تاریخی، خیابان هایی سرسبز و مملو از درختان قدیمی و روستاهایی مجذوب نماینده است.

جا های تماشای مراغه، متفاوت و خاص است و آن را به مقصدی مجذوب نماینده برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل می نماید.

گنبد کبود

گنبد کبود یکی از زیباترین بناهای تاریخی مراغه است که به صورت منشوری ده وجهی با ارتفاع 10 متر ساخته شده است. معماری متفاوت و تزیینات بی نظیر این گنبد از مجذوب نمایندهیت های آن به تعداد می رود. در این برج کتیبه ای که تاریخ آن را نشان بدهد، وجود ندارد؛ اما کارشناسان قدمت این بنا را متعلق به دوران سلجوقیان می دانند. این گنبد از دیرباز تا به امروز قصه ها و داستان های زیادی را به خود دیده است و گفته می گردد که آرامگاه مادر هلاکوخان است.

رصدخانه مراغه

رصدخانه مراغه اولین و عظیمترین رصدخانه تاریخی کشور و یادگاری 700 ساله از دوران ایلخانی است که از طریق خواجه نصیر طوسی تاسیس شده است. این رصدخانه در بلندترین ناحیه در شهر مراغه به نام طالب خوان قرار گرفته و در همه جای شهر قابل رویت است.

مقبره آقالار (موزه سنگ نگاره ها)

مقبره آقالار در دهه 80 هجری به موزه سنگ نگاره ها تبدیل شد

مقبره آقالار بنایی چهارضلعی آجری است که روی مقبره میر عبدالفتاح مراغی، یکی از عارف و شاعران شهیر دوران زندیه ساخته شده است. این مقبره در دهه 80 هجری شمسی تغییر کاربری داده و به موزه سنگ نگاره ها تبدیل شده است. در این موزه می توانید نمونه هایی از آثار نفیس و ارزشمندی از سنگ مزارهای تاریخی را تماشا کنید.

پل سرچشمه روستای مردق

اگر علاقه مند به طبیعت و آثار تاریخی هستید، پیشنهاد می کنیم حتما به تماشا پل سرچشمه روستای مردق بروید. این پل روی رودخانه مردق که از ارتفاعات سهند جاری می گردد، بنا شده است و از مهم ترین و سالم ترین پل های تاریخی آذربایجان شرقی محسوب می گردد. این پل با اینکه در زمان صفویان ساخته شده ولی معماری آن تحت تاثیر دوران ایلخانی است.

آبشار گور داغ (کوره چکان)

اگر در پی گذراندن چند ساعت در دامان طبیعت و تماشای چشم اندازهای تماشای هستید، می توانید به تماشا آبشار چشم نواز گور داغ بروید. آبشار گور داغ از آبشارهای زیبای مراغه است که در روستای چکان قرار گرفته است و با نام کوره چکان هم شناخته می گردد. این آبشار از ارتفاعات کوه سهند جاری می گردد و دارای 9 متر ارتفاع است.

گنبد غفاریه

گنبد زیبای غفاریه، گنبدی مربعی شکل و آجری است که در جوار رودخانه صوفی چای قرار گرفته است. هر چهار گوشه این گنبد از ستون های آجری که دارای نقش لوزی هستند، ساخته شده است. قدمت این گنبد که با الهام از گنبد سرخ مراغه ساخته شده است، به دوره ایلخانان می رسد.

معبد مهر ورجوی

از میراث های ارزشمند مراغه می توان به معبد مهر ورجوی 2500 ساله اشاره نمود که به نام یکی از چهار معبد مهری معروف کشور و یکی از قدیمی ترین جاهای تماشای آذربایجان شرقی شناخته می گردد. این معبد در دوران اشکانیان برای پرستش خورشید و برگزاری آیین مهرپرستی بنا شده است. معبد مهر ورجوی از فضاهای تو در تو در زمین تشکیل شده و از طریق عوامل انسانی در دل صخره های سنگی کنده شده است.

برج مدور

برج مدور از دیگر شاهکارهای تاریخی در مراغه کنار گنبد کبود است که قدمت آن به دوران سلجوقیان باز می گردد. این برج، گنبدی استوانه ای شکل است که شامل دو طبقه سردابه و نمازگاه می گردد.

گنبد سرخ

گنبد سرخ از قدیمی ترین سازه های تاریخی در جنوب غربی مراغه است. بر طبق کتیبه های یافت شده از این گنبد، ساخت آن به سال 542 هجری قمری باز می گردد. گنبد سرخ مراغه به دستور عبدالعزیز بن محمود بن سعد یدیم و از طریق بنی بکر محمد بن بندان بن محسن معمار ساخته شده است.

کلیسای هوانس مقدس

کلیسای تماشای هوانس مقدس تنها کلیسای ارامنه کاتولیک در مراغه است که نام آن از نام یکی از حواریون عیسی مسیح به نام یوحنا که ارامنه به آن هوانس می گویند، گرفته شده است.

مقبره شیخ رکن الدین اوحدی مراغه ای

مقبره شیخ رکن الدین اوحدی مراغه ای، عارف و شاعر پارسی گوی نامدار قرن هشتم، از آثار تاریخی معروف مراغه است. این بنا در میان باغ سرسبزی قرار گرفته است و هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می نمایند.

موزه ایلخانی مراغه

شهر مراغه در دوره ایلخانان مغول، مقر حکومتی و مرکز آنان بوده است به همین علت اشیا و آثار زیادی از آنان در این شهر به جای مانده است. موزه مراغه در جوار مقبره شیخ رکن الدین اوحدی مراغه ای قرار گرفته است و به نام موزه تخصصی ایلخانی شناخته می گردد. در این موزه می توانید از ظروف سفالی، سکه، کتاب و ظروف مفرغی تماشا کنید.

غار کبوتر

غار شگفت انگیز کبوتر یا به اصطلاح محلی ها هامپوئیل در هشت کیلومتری مراغه واقع شده است. در ورودی این غار میدان عظیمی قرار گرفته که سقف آن مملو از لانه کبوتران است و به همین علت آن را غار کبوتر می نامند.

رودخانه صوفی چای

رودخانه زیبای صوفی رود یا صوفی چای همانند ماری خوش خط و خال از میان شهر تماشای مراغه می گذرد و از جاذبه های وصف نشدنی این شهر محسوب می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1784

به "جاذبه های تاریخی مراغه ؛ دومین شهر عظیم آذربایجان شرقی، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های تاریخی مراغه ؛ دومین شهر عظیم آذربایجان شرقی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید