تور مجارستان: تاریخچه متروی بوداپست؛ قدیمی ترین شبکه متروی اروپا

به گزارش مجله هدیه، قدیمی ترین متروی اروپا

تنها یک متر پایین تر از خیابان مشهور و توریستی آندراسی شهر بوداپست، واگن های قدیمی زردرنگ مترو در ایستگاه اوکتوکان توقف می نمایند. شبکه متروی بوداپست قدیمی ترین سیستم ریلی زیرزمینی در قاره اروپا و سومین سیستم قطار الکتریکی در دنیا است. خط 1 متروی بوداپست که با اسامی خط زرد و قطار زیرزمینی هم شناخته می گردد در سال 1896 تکمیل و ساخته شده است و یکی از قدیمی ترین خطوط مترو در دنیا است. در این مطلب در خصوص متروی بوداپست صحبت خواهیم کرد و اطلاعات بیشتری در خصوص قدیمی ترین متروی اروپا در اختیار شما قرار خواهیم داد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تور مجارستان: تاریخچه متروی بوداپست؛ قدیمی ترین شبکه متروی اروپا

با ما سفر کنید و با تور مجارستان از کشور جذاب اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای بوداپست مجارستان را ببینید.

تاریخچه متروی بوداپست

متروی بوداپست قدیمی ترین سیستم قطار زیرزمینی الکتریکی در اروپاست و دربوداپست، مرکز مجارستان فعالیت می نماید. این مترو در سال 1896 افتتاح شده و در سال 2002 در لیست میراث جهانی به ثبت رسیده است. شبکه متروی بوداپست از چهار خط تشکیل شده که با شماره و همین طور رنگ های زرد، قرمز، آبی و سبز تعیین شده اند. خط 1 یا M1 قدیمی ترین و اولین خط متروی بوداپست است و امروزه هم با واگن های قدیمی و زردرنگش تعیین است. خط شماره 1 در سال 1894 ساخته شده و به مروز خطوط دیگر هم به قدیمی ترین متروی اروپا اضافه شده است. در سال های اخیر زیرسازی ها و اقدامات متعددی صورت گرفته تا پنجمین خط مترو (خط بنفش) هم به شبکه مترو بوداپست اضافه شود.

ساخت خط 1 متروی بوداپست

خط شماره 1 متروی بوداپست به این منظور ساخته شد که مسافران را بدون احتیاج به عبور از سطح خیابان آندراسی از مرکز شهر به پارک شهر منتقل کند. مجلس مجارستان پروژه ساخت مترو را در سال 1870 تصویب و نهایی کرد. ساخت شبکه مترو در سال 1894 به وسیله شرکت آلمانی زیمنس اند هالسکه ای جی (Siemens & Halske AG) شروع شد. بیش از 2000 کارگر شبانه روز کار کردند تا در مدت زمان کمتر از 2 سال ساخت این پروژه را به اتمام برسانند. قرار بر این بود که متروی بوداپست به مناسبت هزارمین سالگرد ورود مجارها به این سرزمین افتتاح بشود. این خط مترو در زیر خیابان آندراسی جریان داشت و از میدان وروسمارتی به پارک شهر، در جهت شمال شرق-جنوب غرب، منتهی می شد. این خط در آن موقع 11 ایستگاه داشت که نه تای آن ها زیرزمینی و دو تا روی سطح زمین قرار داشتند. طول و امتداد خط 1 متروی بوداپست 3.7 کیلومتر طول داشت و قطارها هر 2 دقیقه یک بار حرکن می نمایند. در آن روزگار متروی بوداپست قادر به جابجایی 35000 نفر در روز بود (امروزه ظرفیت متروی بوداپست به 103000 مسافر در روز رسیده است).

توسعه متروی بوداپست

برای سال ها خط 1 مترو تنها خط فعال متروی بوداپست بود. تا این که تصمیم گرفته شد شبکه متروی این شهر توسعه پیدا کند. خط دوم قرار بود در سال 1955 ساخته شود، اما به علت مسائل سیاسی و اقتصادی این امر تا سال 1963 به تعویق افتاد. خط 2 متروی بوداپست به یاری متخصصین و مهندسین شوروی سابق انجام شد و انتها در سال 1970 لا هفت خط به طور رسمی افتتاح شد. این جهت از شرق به غرب بوداپست حرکت می کرد و کلتی در شرق را به دلی در غرب شهر متصل می کرد.

متروی بوداپست، یادگار شکوه و عظمت مرکز مجارستان

شهر بوداپست در دوران حکومت پادشاهی اتریش-مجارستان (1867-1918) به یک کلانشهر بزرگ و پیشرفته تبدیل شد. این شهر در اواخر قرن نوزده و در آستانه شروع قرن 20 در کنار مرکز های مشهور اروپای آن موقع یعنی پاریس و وین قرار داشت و در حال بدل شدن به شهرهایی افسانه ای و پیشرفته بودند. متروی بوداپست در ادامه همین ساخت و سازها به وجود آمد و برای کاهش حجم ترافیک رو به برتری در سطح شهر در سال 1894 ساخته شد.

متروی بوداپست در 2 ماه می 1896 به وسیله فرانتس جوزف و به عنوان بخشی از جشن هزاره تاسیس و شکل گیری مجارستان افتتاح شد. در مراسم افتتاحیه رژه سلطنتی انجام شد و واگن های سلطنتی ویژه ای که برای شاه ساخته شده بود به طور نمادین جهت ابتدا تا انتهای ریل را پیمودند. جهت ریلی زیرزمینی منطقه پست را به پارک شهر متصل می کرد. جهت خط شماره 1 از زیر بلوار اصلی مرکز، یعنی خیابان آندراسی عبور می نماید. این خیابان در دهه 1870 ساخته شده و چندین سال قبل از ساخت متروی بوداپست و در سال 1876 افتتاح شده است. این خیابان مشهور و گردشگری مملو از ساختمان ها و قصرهای باشکوه به سبک نئوکلاسیک است و بسیاری از ساختمان های نمادین از جمله ساختمان اپرا، آموزشگاه موسیقی، تالار هنر قدیمی و مدرسه طراحی سلطنتی مجارستان را در بر می گیرد.

موزه قطار زیرزمینی

در سفر به بوداپست علاوه بر این که می توانید تجربه سوار شدن به قدیمی ترین متروی اروپا را داشته باشید می توانید به موزه قطار زیرزمینی مراجعه کنید و سفری به گذشته و تاریخ پر فراز و نشیب ساخت متروی بوداپست داشته باشید. این موزه زیر میدان Deák Ferenc و درست در کنار مرکز اطلاعات قرار گرفته است و تصاویری بی نظیر از مراحل ساخت متروی بوداپست را به بازتماشامایندگان ارائه می نماید. این موزه در یکی از پلتفرم های اصلی مترو خط 1 قرار گرفته که از سال 1955 شروع به کار نموده است. بازتماشامایندگان می توانند در این موزه تجربه ای مشابه تجربه مسافران در اواخر قرن 19 را داشته باشند و از واگن های تاریخی و قدیمی که اولین بار در متروی بوداپست استفاده می شدند تماشا نمایند. این واگن های قدیمی در فضای موزه به نمایش گذاشته شده اند و کاشیکاری های قدیمی، سکوها و همه چیز درست مثل همان موقع حفظ شده اند. تصاویر متعددی از مراحل ساخت متروی بوداپست، حفر تونل ها، ریل گذاری و افتتاح مترو در موزه به نمایش گذاشته شده است و بازتماشامایندگان را تا حد زیادی با تاریخ قدیمی ترین متروی اروپا آشنا می نماید. موزه در روزهای سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر باز است.

خط 1 مترو، جاذبه گردشگری بوداپست

امروزه متروی بوداپست و به ویژه خط 1 مترو به عنوان جاذبه تاریخی و گردشگری شهر به شمار می فرایند و به مسافران و گردشگر ها توصیه می شود تجربه مترو سواری در این خط تاریخی را از دست ندهند. البته خط زرد مترو در طول زمان توسعه پیدا نموده و ایستگاه های متعددی به آن اضافه شده است و امروزه جهتی در حدود 4.4 کیلومتر و 11 ایستگاه را پوشش می دهد. به این ترتیب، با استفاده از خط 1 متروی بوداپست می توانید در عین حال که تجربه ای تاریخی و نمادین خواهید داشت می توایند به بیشتر مکان های گردشگری و گردشگری در شهر بوداپست هم دسترسی پیدا کنید.

بوداپست، مرکز مجذوب کننده و جادویی مجارستان

بوداپست شهری زیبا و افسانه ای و مرکز کشور مجارستان است و به پاریس شرق معروفیت دارد. این شهر یکی از کلان شهرهای مهم فرهنگی در شرق اروپا و همین طور میزبان مکان های تاریخی متعددی است که در لیست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده اند. اگر چه انسان ها از دوران نوسنگی در این منطقه ساکن بوده اند، اما این شهر زیبا به طور رسمی در سال 1872 و با ادغام سه شهر بودای قدیم، بودا و پِست تشکیل شده است. بوداپست در کنار رودخانه دانوب قرار گرفته و به خاطر بهارهای شگفت انگیز و زیبایش معروفیت دارد. از جمله مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • قلعه بودا | Buda Castle

این قلعه در کنار رود دانوب قرار گرفته و تاریخ ساخت آن به قرن 18 بر می شود. این قصر باشکوه با 200 اتاق جایگزین قلعه قرن سیزدهمی شده است تا در برابر حملات مغول ها و تاتارها از شهر محافظت کند. اگرچه قلعه بودا در جریان جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید اما بخش های زیادی از آن مورد نوسازی و بازسازی قرار گرفتند و امروزه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر بوداپست به شمار می فرایند.

  • کلیسای سنت استفان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بوداپست کلیسای سنت استفان است که به خاطر اهمیت تاریخی و همین طور سبک معماری باشکوه زیبایش معروفیت زیادی دارد. این کلیسا وقف سنت استفان شده که پادشاهی مقدس و موسس استان مجارستان بوده است.

منبع: welovebudapest.com

منبع: الی گشت
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2066

به "تور مجارستان: تاریخچه متروی بوداپست؛ قدیمی ترین شبکه متروی اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجارستان: تاریخچه متروی بوداپست؛ قدیمی ترین شبکه متروی اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید